25 July 2017

♥ Cara Menempah Rumah Peranginan Persekutuan (RPP)

N3 sebelum ini saya dah ceritakan lokasi-lokasi RPP ini di seluruh Malaysia. Now saya akan buat tutorial cara bagaimana nak menempah. Tapi sebelum itu jom kita tengok pedia Rumah Peranginan Persekutuan (RPP) dan Rumah Transit ni.

Rumah Peranginan Persekutuan (RPP) adalah bertujuan untuk mewujudkan kemudahan penginapan yang memberi kesejahteraan kepada penginapnya. Suasana kesejahteraan yang diwujudkan dapat meningkatkan kualiti percutian sekali gus akan memberi kepuasan kepada penjawat awam dan pesara kerajaan untuk menikmati kemudahan tersebut. Percutian memberikan kerehatan minda, rohani dan jasmani yang diperlukan oleh penjawat awam setelah bertungkus-lumus bekerja.

Penyediaan kemudahan rumah peranginan bukan sahaja memberi faedah kepada penjawat awam tetapi juga kepada keluarga masing-masing dengan kadar sewa yang berpatutan. BPH akan sentiasa berusaha untuk meningkatkan penggunaan RPP yang telah disediakan sebagai salah satu kemudahan bagi penjawat awam dan akan sentiasa berusaha untuk meningkatkan perkhidmatan di RPP.

Senarai pekeliling berkanaan kemudahan RPP boleh dirujuk di sini.

Dan sebelum anda ingin menempah, sila pastikan bahawa anda adalah Anggota Perkhidmatan Awam seperti berikut :


  • Perkhidmatan Awam Persekutuan
  • Perkhidmatan Awam Negeri
  • Perkhidmatan Badan Berkanun ( 7 hari dari tarikh menginap)
  • Persara yang memiliki Kad Pesara Kerajaan Malaysia

  • Dah semak? ok jom mulakan. 


    Sebelum anda boleh log masuk, anda perlu mendaftar sebagai pengguna. Sila klik di bahagian No. 1 - Pendaftaran Pengguna.


    Isikan segala details yang diperlukan dan klik Daftar. Proses pendaftaran kebiasaannya memerlukan tempoh 24 jam untuk semakan BPH dan status pendaftaran samada berjaya atau tidak. Selepas anda terima email pemberitahuan memaklumkan pendaftaran anda telah berjaya. Then boleh prosid ke No. 2 - Log Masuk


    Selepas berjaya log masuk anda akan lihat dashboard seperti di atas. Pilih tab - RP Primier / Eksekutif untuk melihat senarai RPP yang layak mengikut gred jawatan anda. Begitu juga sekiranya anda ingin menempah Rumah Transit.


    Ini adalah senarai bagi kelayakan gred jawatan 32. Pilih RPP yang menjadi idaman kalbu. Sebagai contoh saya memilih RPP Port Dickson.


    Sistem akan memaparkan jenis bilik bagi kelayakan yang bersesuaian dengan gred jawatan anda. Sebagai contoh, untuk RPP Port Dickson ini juga ada bungalow dan apartment 3 bilik VIP. So kedua-dua bilik tersebut tidak terpampang di dalam senarai kerana hanya untuk gred lebih tinggi. So bagi jawatan seperti saya.. saya ada empat (4) pilihan jenis penginapan. Sebagai contoh saya akan memilih Apartment 3 Bilik.


    Kemudian masukkan tarikh yang anda ingini. Tarikh semakan kekosongan adalah bagi tempoh dua (2) minggu. So anda hanya boleh masuk jarak tarikh selama 14 hari sahaja.


    Kemudian sistem akan paparkan tarikh yang anda pilih tadi. Tarikh yang berwarna hitam adalah tarikh yang masih available dan tarikh yang berwarna kelabu samar tu bermaksud tiada kekosongan untuk check in pada tarikh-tarikh tersebut. Sebagai contoh saya pilih 1 hingga 3 Ogos 2017.


    Check kembali details di bahagian kanan iaitu bilangan unit, bilangan dewasa dan bilangan kanak-kanak. Kalau semua ok then klik TEMPAH SEKARANG.


    Sila baca semua Terma dan Syarat yang tertera dan tick di kotak sebelah kiri anda. Sila baca dan faham ya sebab ia ada tertulis semua Do's and Dont's untuk RPP. Sila tick semua kotak dan klik - SETUJU


    Kemudian sila buat bayarn ke akaun yang tertera. Untuk RPP Port Dickson, pembayaran dibuat terus kepada Tuntas Larut Enterprise - pengurusan RPP Port Dickson. Rasanya dua RPP yang diurus oleh pihak swasta iaitu RPP Port Dickson dan RPP Pulau Langkawi perlu dibayar kepada pihak pengurusan hotel tersebut. Bagi RPP yang lain perlu dibayar kepada BPH.

    Selepas buat pembayaran sila muat naik slip pembayaran. Anda diberi tempoh sehingga tujuh (7) hari untuk membuat bayaran. Sekiranya gagal.. tempahan anda akan dibatalkan dan anda perlu ulang step dari awal. Dan ikut luck sekiranya tarikh yang anda nak tu masih ada kekosongan atau tak. Sepanjang tempoh tersebut anda akan terima email pemberitahuan dari BPH berkenaan status pembayaran anda dan juga count down hari yang tinggal untuk buat pembayaran.


    Selepas semuanya selesai dan disemak sistem anda akan terima link SURAT KELULUSAN RPP di bahagian atas. Sila klik dan cetak surat tersebut dan bawa bersama semasa mendaftar masuk pada hari percutian anda.

    Selesai.. dan SELAMAT BERCUTI. Oh ya! saya share sikit tips untuk dapatkan tarikh yang anda inginkan iaitu TEMPAH AWAL. Sama juga cam Air-Asia anda kena alert tarikh-tarikh yang dibuka untuk tempahan. Tarikh-tarikh ini dibuka sebanyak tiga (3) kali setahun dan boleh dilihat di muka hadapan sekali sebelum anda log masuk.
    Senarai tarikh bagi tempahan tahun 2017

    So kalo anda rancang nak bercuti pada bulan Mac contohnya.. so anda dah kena ready depan pc tepat jam 8.00 pagi pada tarikh 1.11 - selalunya tarikh ni takde banyak perubahan setiap tahun. But please do alert.

    Ok itu sahaja perkongsian saya kali ini. Harap anda juga berpeluang bercuti ke tempat-tempat yang anda ingini. Rebut peluang dan kemudahan yang disediakan sementara kita menjadi penjawat awam ni. Dan sebagai balasan bekerja la dengan seikhlasnya dan serajinnya hehehe~

    Berkhidmat untuk negara.. Saya yang menurut perintah.. XoXo =)


    No comments: