06 July 2017

♥ Luahan Hati Farah Lee

Pada yang tidak mengenali beliau.. beliau adalah bekas isteri (maaf tidak tau status terkini - samada kembali bersama atau tidak) kepada pengacara Elly Iskandar. Saya sebenarnya bukan lah pengikut setia pasangan ini. Cuma turut terkesan dengan post instagram beliau yang kini tular di internet.

Saya kongsikan post instagram beliau : @farahlee_


Kenapa saya terkesan? Sebab melihat beliau amat positif dalam menghadapi kemelut yang melanda rumahtangga beliau sekarang. Malah saya amat bersetuju dengan apa yang diluahkan. Berikut adalah sebahagian petikan ayat beliau 

"Ini bukan kerana dia tapi kerana Allah
Ia janji dengan Allah yang perlu ditunaikan
Sebab kita dah berakad, sabar, jangan senang-senang nak leraikan
Marriage needs toleration, marriage needs sacrifices
Ni bukan bercinta, ni bukan bertunang, ni perkahwinan
Jadi, sabar. Usaha. Berdoa, tahajjud, zikir
Buat baik dengan semua orang
Banyakkan sedekah
Ikhlaskan diri dengan pengorbanan yang diberi
Walau ia mungkin berakhir
At least kita tahu kita dah berusaha, no regrets
Sampai tahap ni, kita akan senang redha
Sampai dah redha, kita akan bersyukur
Jadi, selagi masih ada peluang, usahalah pertahankan
Mungkin tak bahagia sekarang
Tapi berkat sabar dan ingin turuti suruhan Tuhan
Bahagia akan tampil nanti
Kalau tak didunia, di Syurga pasti.."

Mungkin di mulut.. isteri yang sedang diduga dengan perlakuan suami.. ringan sahaja meminta cerai. Sebab hati sedang marah dan kecewa. Namun saya percaya jauh disudut hati.. isteri takkan sewenang-wenang inginkan perceraian melainkan hatinya telah benar-benar hancur. Malah kalau sudah hancur berderai sekalipon, ketika keadaan kembali tenang.. akan masih teringatkan anak dan ikatan perkahwinan yang telah dibina bertahun-tahun. Masih mengharap agar perkahwinan dapat diteruskan dan berbahagia seperti waktu mula-mula berkahwin dahulu.

Tapi saya juga percaya.. jodoh pertemuan ajal maut semua di tangan Allah swt. Seandainya jodoh tak panjang.. isteri tau yang dia telah buat sehabis baik untuk menyelamatkan rumahtangganya.. dan akan undur diri tanpa sedikit pon rasa kesal. Berkat kesabaran dan percaya pada qada' qadar Allah.. isteri percaya bahawa bahagia pasti akan hadir.. walau tidak didunia tetapi di syurga pasti.


"A Man Leaves, But Often Return..
A Women Thinks Long Before Leaving But Leaves Forever"



No comments: