09 September 2011

♥ Confinement Lady



Alhamdulillah.. harinih sudah hari ke 23 baby saya. Skang nih baby dah tido so boleh la ibunyer berblog sekejap. Awal-awal dulu saya berpantang di rumah MIL di Banting. Pas raya baru balik ke rumah sendiri. Oleh sebab saya bersalin czer so tak boleh la berurut segala time awal-awal dulu. Cuma jaga makan je sebab takut apa-apa jadi pada tempat jahit tuh. After jahitan dah dibuka dan nampak ok so baru skang saya nak stat berurut dan bertungku segala.

So sebab skang dah berpantang sendiri di rumah saya upah Confinement Lady or CL untuk jaga saya. Hasil dari carian kat intenet, FB dan sebagainyer juga pas puas menggodek-godek harga semuanya so saya pilih la sorang CL bernama Kak Suzi. Leh klik nama dia untuk ke FB dia ek.

Rasanya harga yang dikenakan berpatutan. RM80 sehari untuk mandi baby, urut ibu, tungku, pakaikan pilis dan bengkung. Urut dan bertungku satu badan. Memang sedap la dia mengurut. Abih kuar angin sebab dia asik sedawa jek hihihi~ Badan pon rasa segar. Untuk pengetahuan kawan-kawan saya tak makan jamu lagi sebab baby kuning. So harap pada rawatan dia je la buat masa skang. Pas baby saya dah ok nanti baru nak makan jamu pulak. Tuh pon yang jenis pil la kalo serbuk cam tak lalu plak huhu~

Sebab saya bersalin czer so takde la saya pakai bengkung yang melilit tuh. Memula plan nak pakai yang jenis zig zag tapi akak nih tak galakkan sebab katanya walaupun jahitan saya dari luar nampak cam dah kering dan ok tapi belah dalam kita tak tau. So dia kenalkan saya ngan bengkung yang khas untuk bersalin czer. Dia tak tutup tempat jahit cuma cover perut saja. Cuma RM50 sehelai dan boleh dibasuh.

Alhamdulillah hari nih maknanyer dah 4 hari dia jaga saya. Ikut plan saya amik pekej 7 hari sampai hari ahad. Dia tak tinggal sekali. Pas habis keje dia balik dan datang balik soknyer. Transpot pon sendiri so kita tak yah riso kalo takde orang nak g amik dan hantar balik. Cam saya op kos hubby bekerja so memang takde sapa la nak mengambik dan anto.

So pada bakal-bakal ibu yang sedang mencari CL boleh la kontek dia ek. Siap leh tawar lagi hihihi~ Insyallah akan berpuas hati.

Thats all for today.. insyallah nanti jika ada kelapangan masa saya akan update lagi. Tata


4 comments:

mrspuex said...

wahh....bagusla skang kan..bg yg mak pak jauh di kampung mmg sesuai la amek akak tuh kan..thx share info kt sini..:D

Mrs Faez said...

Sharing is caring ^_^

zeta said...

thanks for sharing..terus add akak tu kt fb..mana la tau kot nk guna servis dia ke nnt..hehe

Mrs Faez said...

sesama ^_^